Info til utstillere

Litt informasjon er greit å ha.

  • Rigging kan starte 0/0 – (0/0 etter nøye avtale, da messegulvet må være lagt før rigging kan starte)
  • Utstillingsveggene er laget i blått stoff på trerammer. Det er dessverre ikke mulighet å slå inn spiker i stoffveggen. Vi anbefaler å ha med krok og tau for evt. hekting fra toppen av rammen.
  • Treplater må brukes ved transport av tunge ting på messegulvet. Videre må det brukes flere «filtstykker» over hverandre når tunge ting skal stå over tid.
  • Mulighet for speakertjeneste – se påmelding.
  • WLAN kan leveres – se påmelding, må bestilles på forhånd.. NBNB!
  • Vi har selvfølgelig nattevakter under natten. Disse passer på deres verdier etter messens åpningstid.
  • Messekafeen tilbyr mat og kaffe. Kaffekanner og kopper kan også hentes her. Det er dessverre ikke tillatt å ha egen kaffetrakter på standen pga. brannfaren.
  • Vikna Næringsforening har ansvarsforsikring for arrangementet, men utstillerne er selv ansvarlig for sine verdier, og må selv sørge for egen forsikring.
  • Parkering for utstillernes biler blir på opparbeidet (privat) parkeringsplass ved idrettshallen (Idrettsvegen). Nærmest hallen blir det også satt av plass for besøkende med særskilt parkeringstillatelse, samt for de som må ha matvarer lagret i bilen. Bobiler må settes på plassen ovenfor hallen. Tilgang til strøm (se eget punkt i påmeldingen)
  • For utstillere som har behov for overnatting, henviser vi til: Kysthotellet Rørvik – enkeltrom og dobbeltrom, også nye rom. Tlf. 74 36 66 00. – Rørvik Rorbuer har nye rorbuer med 2 og 3 soverom. Tlf. 74 39 12 00 – Løvøen Gård har leiligheter med varierende antall soverom. Tlf. 74 39 21 22.
  • Det vil bli gitt ut egen messeavisa (heldekk) til alle husstander i kommunene i Namdal, Sømna og Brønnøysund. Messeavisa vil også bli lagt ut i messehallen. Dere som ønsker kontakt med annonsekonsulent fra Ytringen, som er vår samarbeidspartner i forbindelse med messa, må gjerne selv ta kontakt på Tlf: 74 39 60 50
  • Faktura for standleie MÅ være betalt før rigging kan starte. Vi tar ikke imot kontantbetaling for messeleie under messen.
  • Nedrigging av standen FØR messa er ferdig søndag kl. 16.00, belønnes med 1500,- i gebyr. Standen skal ikke pakkes ned før messeslutt!

q

Hvis din bedrift skal delta på messer med egen stand, er planleggingen det aller viktigste. For da er sjansen for å lykkes mye større. Dette skriver Kaare Skevik jr. litt om i Ledernytt.

En god måte å pleie eksisterende kunder på, få nye kunder samt presentere nyheter er å delta på de store messene som arrangeres både i Norge og i utlandet. Men skal man lykkes på messe, må man planlegge alt nøye. Ellers kan investeringen bli kostbar for bedriften. For på messene møter man også konkurrentene og da gjelder det å ha et god og gjennomarbeidet konsept som er konkurransedyktig. Når man bestemmer seg for å delta med egen stand på en messe består deltakelsen av tre faser. Planleggingen, gjennomføringen og oppfølgingen. Og planleggingen er den aller viktigste fasen, og god planlegging gir som oftest de beste resultatene skriver Ledernytt i sitt innlegg.

Det første man bør gjøre er å analysere messen. Definere størrelsen, vurdere hvor mange av eksisterende kunder man kan nå, samt muligheten for å nå nye kunder. Deretter gjelder det selve presentasjonen, valg av stand. Hvor stor stand bør man ha? Skal man kjøpe displaysystemene som trengs på standen eller lønner det seg å leie? Hvor mange fra bedriften bør delta på messen og hvordan skal man være kledd? I tillegg bør man planlegge hvordan møte kundene for å få de interessert i nettopp din stand og dine produkter. Og mitt råd er som følger. Ikke velg de minste standene som er rundt 3 x 3 meter. Da blir det liten mulighet til å la kundene stikke innom standen samtidig som plassen til å vise fram produktene blir mindre. Valg av størrelse avhenger jo igjen av hvilke type bedrift og produkter man har, men en stand på 3 x 6 meter og oppover gir langt større muligheter. Selve utstillingssystemene og veggene til standen kan enten kjøpes eller leies, litt avhengig av om deltagelsen på messen er en engangs deltagelse, eller om materialet skal brukes i andre sammenhenger hvor man skal markedsføre og promotere bedriften. For flergangsbruk anbefaler jeg å kjøpe utstyret. Da kan man bruke det år etter år. Deltar man på flere messer i løpet av året er det lurt å investere i utstillingssystemer. Disse er enkle å frakte og de fleste kan da rigge opp relativt store stands på egen hånd slik at man sparer innleid hjelp for montering. Hvis det derimot bare dreier seg om en engangspresentasjon kan det lønne seg å leie.

Les mer om emnet på Ledernytt sine sider